Koniec roku to czas podsumowań. Zaczynamy nietypowo, bo od przeglądu social mediów klubów występujących w trawiastej Ekstralidze. Ocenić tu wszystkie raczej nie warto, bo kluby obrały całkowicie różne taktyki medialne. Możemy jednak przyjrzeć się ich profilom w kluczowych czterech socjalach w Polsce, czyli na Facebooku, Instagramie, Twitterze i YouTube.
TRZEBA MIEĆ, BYĆ I DZIAŁAĆ
Absolutnie kluczowym w Polsce dla marek i klubów jest obecność na portalach Facebook, Instagram i Twitter. Ominąć można YouTube, ponieważ zarówno Twitter i Facebook posiada opcje z najpopularniejszego portalu wideo w Polsce, więc dla skromnych sztabów zajmujących się socialami w Ekstralidze jest to tańsze i wygodniejsze. Na wszystkich czterech portalach działają: Medyk Konin, Czarni Sosnowiec, Górnik Łęczna i TS ROW Rybnik.
Najsilniejszy i najwięcej obserwujących wszędzie ma Medyk, najbliżej profesjonalnie wyglądającego w mediach klubu jest Górnik Łęczna. Inną sprawą jest kto się tymi mediami zajmuje, ale to nie jest przedmiotem rozważań.
POMAGAJĄ MĘSKIE ZASIĘGI
Są też trzy kluby, które obrały całkowicie inną taktykę – czyli wsparcie przez zasięgi i nazwę męskich zespołów. Tutaj głośno jest o kobiecym Śląsku i Sportisie, które mając doskonały dział social mediów przy męskim zespole teraz wspierają kobiety – przez to najbardziej zyskała jeszcze Ekstraliga. Te kluby jednak mają osobne profile na Facebooku i Instagramie. Nie ma tego w katowickiej GieKSie, która działa pod szyldem z męskim zepołem – ma to oczywiście swoje plusy, lecz model z Bydgoszczy i Wrocławia jest bardziej przejrzysty.
Na medialność ekstraligowych klubów jednak trzeba patrzeć przez ich działalność na Facebooku i Instagramie, by wszystkich miarodajnie cenić.
YouTube jako dodatek
Jest też YouTube. Bytność naszych klubów na tym portalu ogranicza się w sporym stopniu do transmisji spotkań, robią to: AZS UJ Kraków, TS ROW Rybnik, Czarne Sosnowiec. Najbliżej jednak kanałów profesjonalnych klubów piłkarskich jest kanał GKS Górnika Łęczna, który wrzuca kulisy spotkań oraz materiały spoza boiskowej działalności klubu. Oba trendy łączą Czarne, które chyba należycie wykorzystują możliwości tego portalu.
Twitterowe zło konieczne
Konto na Twitterze jest traktowane przez kobiece kluby jako zło konieczne. Ma je tylko siedem klubów, aktywne są w zasadzie tylko trzy. AZS UJ Kraków i Olimpia Szczecin od lat prowadzą tekstowe relacje live i informują świat o przebiegach swoich spotkań. Jest i Górnik Łęczna, który wrzuca posty podobnie jak na Faceboku.
FANI
klub | YouTube | |||
---|---|---|---|---|
AP LOTOS Gdańsk | 3985 | 818 | brak oficjalnego konta | brak oficjalnego konta |
AZS UJ Kraków | 1787 | brak oficjalnego konta kobiecej sekcji | 347 | 183 |
Czarni Sosnowiec | 6199 | 591 | 222 | 404 |
GKS Górnik Łęczna | 7070 | 2955 | 458 | 681 |
GKS Katowice | brak oficjalnego konta kobiecej sekcji | brak oficjalnego konta kobiecej sekcji | brak oficjalnego konta kobiecej sekcji | brak oficjalnego konta kobiecej sekcji |
LKS Rolnik Głogówek | 3266 | 404 | 34 | brak oficjalnego konta |
Medyk POLOmarket Konin | 12897 | 1303 | 650 | 1100 |
MKS Olimpia Szczecin | 5093 | 716 | 479 | brak oficjalnego konta |
Sportis KKP Bydgoszcz | 4510 | 511 | brak oficjalnego konta kobiecej sekcji | brak oficjalnego konta kobiecej sekcji |
TME UKS SMS Łódź | 5623* / 192 | brak oficjalnego konta | brak oficjalnego konta | brak oficjalnego konta |
TS ROW Rybnik | 6620 | 1282 | 39 | 314 |
WKS Śląsk Wrocław | 7054 | 1947 | brak oficjalnego konta kobiecej sekcji | brak oficjalnego konta kobiecej sekcji |
stan na 13:00 na 26.12