W przeddzień finałów MŚ we Francji podczas konferencji prasowej poświęconej piłce nożnej kobiet, przewodniczący FIFA Gianni Infantino zapowiedział szereg kolejnych działań międzynarodowej federacji piłkarskiej w celu popularyzacji kobiecej piłki nożnej na świecie. Szwajcar podkreślił konieczność dalszego rozwoju MŚ w piłce nożnej kobiet jak również poinformował o wprowadzeniu nowych imprez do kalendarza rozgrywek pań.
Pula pieniędzy z FIFA na inwestycje w PNK w najbliższych latach ma zostać podwojona (do 1 miliarda dolarów), zaznaczając jednak iż znaczna część tych środków trafi do krajowych federacji jedynie pod warunkiem przedstawienia przez nie konkretnych planów rozwoju. Ponadto Infantino chce rozszerzenia Mundialu w 2023 roku z 24 do 32 drużyn. Dwukrotnie wzrosnąć ma pula nagród turnieju – do 60 milionów (obecnie 30m), by wraz z pieniędzmi na przygotowania drużyn (obecnie 12m) oraz na fundusz klubowy (obecnie 8m) wynieść łącznie 100 milionów dolarów. Decyzja o rozszerzeniu przyszłego turnieju jeszcze co prawda nie zapadła, ale już mówi się o przedłużeniu terminu procedury wyboru gospodarza, zaplonowanego wcześniej na marzec 2020.
W nowym kalendarzu dla PNK znaleźć miałby się także Klubowe Mistrzostwa Świata (prace nad tym już trwają) oraz turniej Ligi Narodów rozgrywany w latach pomiędzy MŚ.
Powyższe deklaracje szefa FIFA nie są tu jedynie słowami rzucanymi na wiatr. Nikt w dzisiejszych czasach nie wyrzuca setek milionów dolarów w błoto. Z informacji płynących od ekonomistów, marketingowców czy socjologów wyłania się dość jasny obraz: Piłka nożna w wykonaniu pań jest najszybciej rozwijającą się masową dyscypliną sportową na świecie. Z już sporym a wciąż rosnącym popytem, międzynarodowym rynkiem zbytu otwartym na inwestycje oraz możliwościami zysku na wielu płaszczyznach – wszyscy doskonale zdają sobie sprawę, iż kobiecy futbol to dokładnie taka sama maszynka do robienia pieniędzy jak futbol w wykonaniu panów.
FIFA President Infantino hails France 2019, outlines proposals for future of women’s game https://t.co/6qBBDc6Zk7
— FIFA Media (@fifamedia) July 5, 2019
1 Comment